Schoolondersteuningsplan

Met de invoering van passend onderwijs is het een wettelijke verplichting voor scholen om een schoolondersteuningsprofiel op te stellen, conform de inhoudelijke eisen die de onderwijsinspectie stelt. Ons samenwerkingsverband maakt hiervoor gebruik van het online Schoolondersteuningsprofiel van Perspectief op School. Dit Schoolondersteuningsprofiel wordt jaarlijks herzien waardoor onze school en Samenwerkingsverband over een actueel overzicht beschikt van onderwijskundige informatie in relatie tot passend onderwijs. Perspectief op School geeft inzicht in de ondersteuning die onze school een leerling kan bieden, in de ambities die wij
hebben om ons te ontwikkelen en hoe die ontwikkeling verloopt. Deze ondersteuning is vastgelegd in een schoolrapportage. Voor ouders is er een beknopte ouderrapportage beschikbaar waarin wordt samengevat welke ondersteuning wij uw kind kunnen bieden op onze school en in deze schoolgids.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over passend onderwijs voor uw kind? Op de website van samenwerkingsverband De Westfriese Knoop vindt u informatie, links en het volledige ondersteuningsplan: www.dewestfrieseknoop.nl. Daarnaast heeft het samenwerkingsverband een speciaal informatiepunt voor ouders. Van maandag tot en met woensdag is dit informatiepunt telefonisch te bereiken. U kunt hier terecht met al uw passend onderwijsvragen.

Welke basisondersteuning geeft de basisschool?

De scholen in de regio hebben afgesproken welke basisondersteuning ze bieden.
Hieronder leest u welke ondersteuning dat is. Welke hulp onze school uw kind precies kan geven, leest u in het schoolondersteuningsprofiel (SOP).

Lezen en spelling
  • Kinderen die moeite hebben met lezen of spelling, krijgen extra uitleg en begeleiding van de leerkracht in de klas.
  • Is dit niet genoeg, dan is speciale begeleiding mogelijk.

We testen niet op dyslexie (woordblindheid). Als we denken dat uw kind dyslectisch is, bespreken we met u of verder onderzoek nodig is. Dit onderzoek gebeurt buiten de school, net als de behandeling van Ernstige Dyslexie (ED).

Taal
  • Kinderen die thuis een andere taal spreken, krijgen in groep 1 en 2 extra hulp
  • Vanaf groep 3 is er de mogelijkheid dat nieuwkomers onderwijs krijgen op een school in de regio met een aparte taalklas (nieuwkomersklas). Dit duurt maximaal 1,5 jaar.
Rekenen
  • Kinderen met rekenproblemen krijgen extra uitleg en begeleiding van de leerkracht in de klas.
  • Als dit niet genoeg is, bieden we speciale begeleiding.

We testen niet op dyscalculie (cijferblindheid).

Meer- en hoogbegaafdheid
  • Kinderen die uitdaging nodig hebben in de klas, krijgen tijd voor extra opdrachten en lesmateriaal.
  • Als dit niet genoeg is, kijken we kijken we samen hoe we uw kind het beste kunnen helpen.
Moeilijk leren
  • Kinderen die problemen hebben met leren of ontwikkelen, geven we extra hulp.
  • Als dit niet genoeg is, kijken we samen met u wat we kunnen doen.
Sociaal-emotionele ontwikkeling en ‘leren leren’
  • We helpen kinderen goed om te gaan met andere kinderen, hun werkhouding te verbeteren en beter te leren. 
  • We voorkomen gedragsproblemen door duidelijke regels op school en in de klas.
  • We blijven goed volgen hoe kinderen met elkaar omgaan en hoe ze met hun eigen en elkaars gevoelens omgaan. 
Kinderen met een ziekte, beperking of diagnose
  • We houden ons aan duidelijke regels over het geven van medicijnen en medisch handelen. 
  • We zorgen dat zieke leerlingen zoveel mogelijk kunnen blijven meedoen, bijvoorbeeld door online lessen. 
  • Onze school is rolstoeltoegankelijk. 
  • Met de hulp en het advies van het landelijk netwerk Ziezon kunnen ook langdurig zieke kinderen zoveel mogelijk blijven meedoen.

Heeft uw kind ondersteuning nodig?

Meestal merkt de leerkracht als eerste dat uw kind hulp nodig heeft. Het kan ook zijn dat u dat zelf ontdekt. U kunt dat het beste bij de leerkracht van uw kind melden. We bespreken dan met u welke ondersteuning uw kind krijgt.

Weet u al vóór aanmelding dat uw kind ondersteuning nodig heeft? Dan kijken we samen met u welke hulp uw kind op onze school kan krijgen. Dat doen we binnen zes weken na aanmelding (maximaal tien weken).

Zo pakken we het aan

Dit is hoe onze school de basisondersteuning regelt:  

Samenwerking

Om goede basisondersteuning te kunnen geven, werken we samen met u, uw kind en soms met professionele hulpverleners. We kijken goed naar wat uw kind nodig heeft en bespreken regelmatig met u en uw kind of de hulp werkt.

Toezicht

Onze intern begeleider (IB’er) of kwaliteitscoördinator (KC’er) zorgt dat uw kind de hulp krijgt die is afgesproken. Ook als die hulp door iemand van buiten de school wordt gegeven.

Overdracht

Als uw kind naar een andere leeromgeving gaat, letten we erop dat uw kind de juiste ondersteuning blijft krijgen. De leerkracht vertelt dus altijd aan de volgende leerkracht welke hulp uw kind nu al krijgt, nodig heeft of heeft gekregen. Natuurlijk gaan we voorzichtig om met de persoonlijke gegevens van uw kind. 

School in de buurt

Heeft uw kind hulp nodig die onze school niet kan geven? Dan kijken we of een andere basisschool in de buurt die ondersteuning wél in huis heeft. AIs dat zo is, kijken we samen met u of overplaatsing naar die school het beste is voor uw kind.

Wilt u meer weten? Kijk dan in het document Basis- en extra ondersteuning po Passend Onderwijs West-Friesland op de website van het samenwerkingsverband.
U kunt ook om uitleg vragen bij onze intern begeleider (IB’er) of kwaliteitscoördinator (KC’er).